Av Jonathan Cook
En lokal myndighet i Israel har meddelat att man inrättar en särskild grupp av ungdomar kuratorer och psykologer vars jobb det blir att identifiera unga judiska kvinnor som är dating arabiska män och "rädda" dem.
Flytten av kommunen Petah Tikva, en stad nära Tel Aviv, är den senaste i en rad separata â € "och diskuteras i mycket liten â €" initiativ från myndigheter, rabbiner, privata organisationer och grupper av israeliska invånarna att försöka förhindra Interracial dating och äktenskap.
I en relaterad utveckling, rapporterade israeliska medier denna månad att invånare i Pisgat Zeev, en stor judisk bosättning i mitten av palestinska kvarter i östra Jerusalem, hade bildat ett medborgargarde stil patrull för att stoppa arabiska män från att blandas med lokala judiska flickor.
Fientlighet mot intima relationer utveckla hela Israels etniska klyftorna delas av många israeliska judar, som anser sådant beteende som ett hot mot statens judiskhet. En av de få opinionsundersökningar i frågan, 2007, visade att mer än hälften av israeliska judar trodde blandäktenskap bör likställas med "nationella förräderi".
Eftersom statens grundande 1948 har analytiker konstaterar en rad rättsliga och administrativa åtgärder har vidtagits av Israel att begränsa möjligheterna till nära förbindelser utvecklas mellan judiska och arabiska medborgare, den senare omfattar en femtedel av befolkningen.
Till stor del segregerade samhällen och olika utbildningssystem innebär att det finns få möjligheter för unga araber och judar att bekanta sig med varandra. Även i den handfull "blandade städer" är arabiska invånare vanligtvis är begränsad till separata stadsdelar.
Dessutom är det civila äktenskap förbjudna i Israel, vilket innebär att i den lilla antal fall där judar och araber vill gifta sig, kan de göra detta endast genom att lämna landet för en ceremoni i utlandet. Äktenskapet redovisas på parets avkastning.
Dr Yuval Yonay, sociolog vid Haifas universitet, säger att antalet rasgränsöverskridande äktenskap var "för liten för att studera". "Separation mellan judar och araber är så inrotad i det israeliska samhället, är det förvånande att någon lyckas fly dessa centrala kontroller."
Laget i Petah Tikva, en judisk stad på 200.000 invånare, skapades som ett direkt svar på nyheten att två judiska flickor, i åldrarna 17 och 19, var tillsammans med en grupp unga arabiska män när de påstods slå en judisk man, Leonard Karp, till död förra månaden på en Tel Aviv beach. Den äldre flickan var från Petah Tikva.
Flickornas engagemang i den arabiska ungdomarna har återupplivat allmän oro för att en gång fast tabu mot Interracial dating börjar urholka bland vissa ungdomar.
I känslor allmänt delad, sade Hakak, talesman för Petah Tikva kommun, "ryska flickor", unga judiska kvinnor vars föräldrar kom till Israel under de senaste två årtiondena, eftersom det forna Sovjetunionen kollapsade, var särskilt utsatta för uppmärksamhet arabiska män.
Dr Yonay sade ryska kvinnor var mindre stängda till idén om relationer med arabiska män, eftersom de "inte genomgått den religiösa och sionistiska utbildning" som mer etablerade israeliska judar utsattes.
Herr Hakak sa kommunen hade skapat en jourtelefon som föräldrar och vänner av den judiska kvinnor kan använda för att informera om dem.
"Vi kan inte tala om för flickorna vad de ska göra, men vi kan skicka en psykolog till sina hem att erbjuda dem och deras föräldrar råd, sade han.
Motti zaft, vice borgmästare, berättade Ynet webbplats som kommunen var också slå ner på stadens husägare som olagligt dela lägenheter att hyra dem billigt till enda arabiska män söker arbete i Tel Aviv-området. Han beräknar att flera hundra arabiska män hade flyttat in till staden som följd.
Petah Tikva's fientlighet mot arabiska män blandning med lokala judiska kvinnor delas av andra samfund.
I Pisgat Zeev, en lösning på 40.000 judar, omkring 35 judiska män rapporterade att tillhöra en patrull som kallas "Fire för judendomen" som försöker stoppa Interracial dating ".
Ovanligt för en uppgörelse, har Pisgat Zeev lockade en liten men växande befolkning på arabiska familjer, både från östra Jerusalem och från inne i Israel. Eftersom Pisgat Zeev sitter i Jerusalems kommunala gränser kan araber med israeliskt uppehållstillstånd rättigheter leva där så länge som judiska bosättare är villiga att hyra ut till dem.
En ledamot, som identifierade sig som Moshe till Jerusalem Post tidningen, sade: "Vårt mål är att vara i kontakt med dessa flickor och försöker förklara för dem om farorna med vad de får sig in Under de senaste 10 åren. 60 flickor från Pisgat Zeev har gått till [palestinska] byar [på Västbanken]. Och de flesta av dem inte hört av efter det. "
Han förnekade att våld eller hot har använts mot arabiska män.
Förra året lanserade kommunen Kiryat Gat, en stad med 50.000 judar i södra Israel, ett program i skolor för att varna judiska flickor för farorna med dating lokala beduin män. Flickorna visades en video med titeln Sova med fienden, som beskriver blandade par som en "onaturlig fenomen".
Haim Shalom, chef för kommunens välfärd avdelning, är filmad säger: "Flickorna i sin oskuld, gå med exploaterande arabiska."
År 2004 sprang affischer upp över hela den norra staden Safed varning judiska kvinnor att dejta arabiska män skulle leda till "misshandel, tunga droger, prostitution och brottslighet".
Safed är överrabbin, Shmuel Eliyahu, berättade en lokal tidning att "förföra" av judiska flickor var "ett annat slags krig" av arabiska män.
Både Kiryat Gat och Safed kampanjer stöddes av en religiös organisation som heter Yad L'Achim, som driver en anti-assimilering laget offentligt tillägnad "rädda" judiska kvinnor.
Enligt sin hemsida, får organisationen mer än 100 samtal per månad om judiska kvinnor som lever med arabiska män, både i Israel och på Västbanken. Det lanserar "militär-liknande räddar [av kvinnor] från fientliga arabiska byarna" i samarbete med polisen och armén.
"Den judiska själen är en värdefull, allt för sällsynt resurs, och vi är inte beredda att ge upp ens en enda, säger hemsidan.