lördag 29 maj 2010

Online Dating letar efter kärlek på sociala medier


I online dating verksamhet där nya platser nära så snabbt som de öppna och bara ett fåtal behärskar konsten att matchmaking, en ny generation av tjänster uppvaktar miljarder dollar industrin genom att utnyttja alla att personlig information om sociala nätverk.

Deras förhoppning: att matchmaking baserat på sociala medier såsom Facebook eller Twitter, som vissa hävdar ger en mer rättvisande bild av användarnas liv, kan leda till bättre förbindelser.

"Det är svårt att fejka en Twitter ström eller Flickr-bilder. Det är äkta är det som gör bra och säkrare datum ", säger Steve Odom, grundare av Gelato, en online dating tjänst i Texas som lanserades i september. "Jag är förvånad att ingen hade byggt den före mig eftersom det känns självklart."

Gelato är en tjänst som låter användare skapa sina profiler baserade på information från tjänster som Twitter, Facebook, Hulu, Netflix och Last.fm. På så sätt kan andra användare se i realtid det senaste inlägget någon gjort eller på bio någon annan nyligen såg.

En annan ständigt aktuell fråga med online dating är säkerhet, men en del företag att försöka mildra detta genom att basera sina tjänster på användarnas befintliga anslutningar.

Tråd, en San Francisco webbplats som öppnades i september, tar en stöt på krångligheter att navigera Internet för att träffa främlingar genom att hjälpa Facebook användare kontakt med vänner till sina vänner. Tråd användarna kan bläddra deras vänner "kontakter, be om införsel eller spela äktenskapsmäklare genom att föreslå datum för andra människor.

Dessa nya startup kan vara tilltalande bland dem i 20-årsåldern som är mer bekväma med att dela personlig information offentligt och mer intresserad av casual dating och utöka sina nätverk.

Till exempel, nästan två tredjedelar av de 30 miljoner användare på Zoosk, en online dating site i San Francisco, är yngre än 30.

Social dating

Webbplatsen anspråk på att vara först ut i en ny kategori: social dating, en kombination av sociala nätverk och online dating. Planen är, gör din dating profil tillgänglig för Zoosk användare med samma sociala nätverk - Facebook, Hi5, MySpace, Friendster, etc. - och låt dina vänner skriva ett gott ord för dig i form av vittnesmål.

En av grundarna Shayan Zadeh sade att webbplatsens plattform är den digitala motsvarigheten till att gå ut till en bar med vänner och träffa nya människor.

Överklagandet, Zadeh sagt, att träffa människor via sociala nätverk tar bort trycket på att gå på jakt enbart för en meningsfull relation.

"I verkliga livet du inte är i ett uppdrag att hitta din själsfrände, sade han. "Verkliga livet handlar om att träffa nya människor och om det händer att jag hittar någon jag har ett samband med, bra. Men annars, jag är inte en förlorare om jag inte hittar ett datum i sex månader. "

BlackBox republiken är en annan nykomling som vill förvandla online dating till en mer varaktig och meningsfull upplevelse.

Å ena sidan erbjuder företaget en stängd dörr nätverksmiljö - folk måste betala en $ 25 registrering för att delta - för människor som rör sex-positiva gemenskap, som i princip betyder att vara öppen för att bli vän med olika sexuell läggning och all slags av relation preferenser.

Å andra sidan syftar företaget, som också beskriver sig själv som en social dating site, fungera som miljö där människor kan skapa nätverk de can bevara en efter finding nya kärlek intressen. På ett sätt är målet att utmana shop-and-go anda annonser systemet, sade BlackBox Republiken vd Sam Lawrence.

Åldras tillsammans

"Just nu har ingen av de (online dating) webbplatser växa med dig, sade han. "Tomten är inte längre användbara när du datum någon, och det blir en bit av dig själv som inte kan stanna hos dig. Vi byggde detta från grunden verkligen att gifta sig med det sociala rummet och dating utrymme och göra det om ditt privatliv. "

Big online dating spelare som Match.com har flirtade med sätt att utnyttja sociala nätverk, men i allmänhet är de övertygade om att de metoder och främst inrikta sina insatser på att förbättra dem.

OnlineDatingPost.com redaktör Dave Evans sagt att det är svårt att bryta igenom en marknad som domineras av 30-tal spelare som anskaffningskostnad - Kostnaden för att locka en ny användare - har skjutit i höjden till den punkt där bara de stora aktörerna har råd priset.

Men sociala nätverk har öppnat en möjlighet för att starta företag, eftersom det är betydligt billigare att annonsera via dem. Dessutom unga företag har en god chans att bygga upp sin egen kundbas sedan början online dating företagens kunder är oftast mer mogna och i jakten på långsiktiga relationer.

"Vad kommer att bli nästa paradigm för online dating?" Evans sa. "Du kommer alltid att ha dessa dominerande aktörer, men det intressanta saker är med kanten fall. Dessa killar har skapat ett sexigare alternativ. "

Mu? se sna?� zab�t jeho odcizen� man?elka s pick-upu a? dom? oknem