NEW YORK - Kan två thirtysomething killar som aldrig har gift rädda äktenskapet som institution?
Nåväl, detta är New York, så de kan lika gärna försöka.
Möt Brian Schechter och Aron Schildkrout, skaparna av online dating site HowAboutWe, som fram till nyligen riktat en uppenbar demografisk: singlar.
Sedan 2010 har platsen uppmanat dem att sätta datum idéer på nätet och svarar till datum de vill. Några aktuella idéer: ridning motorcyklar runt och titta på Star Trek (Texas), äter stek och gosa i regnet (Akwa Ibom, Nigeria), och visa upp ögonbindel på ett café och låta "våra röster och fantasier besluta om en 2: a dag" ( Bonn, Tyskland).
Webbplatsen har varit en framgång, locka mer än 700.000 datum idéer. Men dess grundare snabbt upptäckte kommersiella paradox av dejtingsajt: Ju bättre du är på att hitta kärleken för en kund, desto snabbare hon signerar ut och upphör att betala dig.
"Om du lyckas," Mr Schildkrout säger "du förlorar."
Och så killarna frågade sig: Vad händer om en dejtingsajt inte stanna vid att hitta du älskar? Tänk om det också hjälpt dig "date" din livskamrat, och genom överraskning och förlängning av det dating, att stanna i kärlek?
Senare i år kommer Mr Schechter och Mr Schildkrout släpper sitt svar på dessa frågor: en ny datering portal inriktad på engagerade par. Det kommer att försöka få dem ur sina rutiner, av sina fötter och på stan för frekventa datum.
Även för två osannolika affärsmän som började sin karriär som lärare, är affärslogiken slätten: Det finns pengar att tjäna ordna datum för 50 år i stället för de sex till 12 månader som HowAboutWe: s inre kunder tenderar att hålla.
Men de två män, som varit bästa vänner sedan dagis, kommer berätta för någon som lyssnar att deras uppdrag är djupare. De tror att datum - överraskande, sexig, föryngrande datum - är vad äktenskapet behöver för att överleva i en tid då det blir ett val mer än en nödvändighet för så många.
"Vi vill bygga en produkt som hjälper människor att hitta och sedan underhålla kärlek - och jag tror att bevara kärleken delen är svårare," Mr Schechter sade över en kopp kaffe på W Hotel i Times Square.
En singel sida, sade han, är enkel nog. Han talar om sin nya sak i långt mer upphöjd termer. Målet är "att räkna ut hur man gör det så att antalet skilsmässor går ner och att det blir normen för människor att känna sig som deras relation egentligen uppfyller sina existentiella hopp."
Mr Schechter och Mr Schildkrout är knappast de första som berörs om tillståndet för äktenskap och skilsmässa i västvärlden. Men det rör tenderar att uttryckas oftare av religiösa ledare och archconservatives än av två aldrig gifta män som studerade meditation i Indien och har kontor bland konstnärer, författare, DIY typer och ekologisk vin skölja munnen med hipsters i Brooklyn.
Eftersom varken har någonsin gift sig, kände Mr Schechter och Mr Schildkrout de behövde för att undersöka institutionen innan man försöker reformera den. De beställde en studie baserad på intervjuer med engagerade par om deras anor liv.
Vad de fann var att entusiasmen visas på deras singlar plats - människor modigt att föreslå taco-hopping datum och datum upptågsmakare och ögonbindel datum, människor giriga ständigt för den nya - bleknade snabbt för engagerade. Inteckningar och barn och budgetar försvagat energi. Par förändrats. De började att vilja det var säkert, inte färsk.
Några utdrag från sina intervjuer. ". Mycket prismedvetna och behöver känna att hon får en del" "inte är en romantisk och inte planera långt i förväg", "Novelty avtar." "Du är mer vana vid att varje varandra och försöker mindre. "" De sedvanliga problem med barnvakter. "Ett ämne sista minnesvärda dagen inblandade" gå ut till särskild tysk restaurang kring ett specifikt ärende de hade planerat på Ikea. "
Utanför starten galax, kan människor få höra dessa intervjuer och säga "Ja, det är livet. Människor ålder. Saker och ting förändras. "Men om digitala människor har en avgörande fåfänga, det är att människor är plast, och att det finns ett hack för nästan allt.
Varje blockering HowAboutWe återfinns bland de engagerade par som de studerade har en motsvarande funktion på den nya platsen. För att övervinna trögheten det upptäcks, kommer webbplatsen att erbjuda fullt förpackade datum idéer. För att ta itu logistiska elände är HowAboutWe arbetar för att göra paketen finns med ett enda klick som kommer att boka taxi, teaterbiljetter och hörn bord på den italienska trattoria.
För Mr Schechter och Mr Schildkrout leder varje idé till en annan. De kunde ordna barnvakter för par. De kunde hjälpa slappa män skicka med ett klick, fancy datum inbjudningar som tyder ett arbete av många klick. De kan ge par att följa datumen för andra par som de beundrar - en digital sätt att hålla jämna steg med de Joneses.
Det är svårt att tala till Mr Schechter och Mr Schildkrout för att undvika känslan av att det är något personligt i denna strävan. De byggde ryggen singlar plats när de var singel och söker datum. De har eftersom varje funnit en stabil romantisk partnerskap, och kanske de vill förbättra äktenskapet innan den fattar sitt högtidliga löften för sig själva.
"Det finns tröghet som gör att kärleken svår att upprätthålla, precis som det finns tröghet som gör att hälsan svårt att upprätthålla över tid," Mr Schildkrout sagt. "Men det betyder inte att det är inte verkligt ädla mål - och något som människor vill ha och betalar för - att försöka bekämpa denna tröghet, för att skapa en uppåtgående kärlek kurva. Vi vill ha en exponentiell kärlek kurvan när vi mäter kärlek mot tiden. "
Citas en DC hace diez primeros