onsdag 5 september 2012

Dating webbplatser Få Inventive med spel


New York - Nästan två decennier sedan början av online dating, de match-making sajter som lanserades miljontals relationer krydda upp saker med online-spel och gå högteknologiska och offline att producera mer lyckliga någonsin afters.

Spel, program och offline händelser börjar ersätta den rituella utbytet av online-meddelanden, den grundsatsen av online dating, och att sudda ut skillnaden mellan den-och-offline dating.

Match.com, som har mer än 1,7 miljoner betalda abonnenter, har tagit signaler från $ 74 miljarder globala video gaming industrin genom att skapa korta dubbla-player spel att hjälpa människor uttrycka sig bättre på nätet.

Ett spel som heter livsmedel kritiker uppmanar medlemmarna att svara på kostrelaterade frågor, medan Romance Rip-Off är avsedd för två spelare att skapa en kärlekshistoria tillsammans. Under spelet kan spelarna snabbmeddelande varandra för att diskutera sina svar, vilket Match.com tror främjar ett mer naturligt sätt att interagera.

"Jag tror inte att det finns något som är ganska så här", säger Mandy Ginsberg, ordförande för Match.com, som startade 1995.

Relationer

Nätdejting har kommit långt de senaste 20 åren. Mer än 40% av online daters, nästan sju miljoner vuxna, har daterat människor de träffat online, och 17% av dem in i en långsiktig relation eller gifta deras online partner, enligt 2006 års rapport från Pew Research Centre.

Brian Schechter, grundare och co-VD HowABoutWe, sade hans företag har gått offline för spela Cupid sedan starten 2010.

"Vi var upphovsmännen till offline dejting grundsyn."

Medlemmar av HowAboutWe posta den typ av datum de vill, till exempel en vandring eller en cykeltur, och andra svara. Schechter sade nästan en miljon datum har lagts till HowAboutWe. Webbplatsen fokus är vad som skiljer det, tillade han.

"Traditionella dejtingsajter aldrig inriktat på att underlätta i-världens upplevelser, lika mycket som att hjälpa människor uttrycka sin identitet på nätet," Schechter sagt.

Andra webbplatser, inklusive OkCupid och Badoo använder smartphone apps så singlar kan upptäcka om det finns andra medlemmar i närheten som de kanske skulle vilja träffa.

Badoo, som har mer än 150 miljoner registrerade användare världen över, har en mobil app med en funktion som kallas människor i närheten som tillåter användare att se någon på Badoo som ligger inom en 4.8km närhet.

Evenemang

"Vi är alla om att hitta sätt bara för att göra det lättare för icke-skrämmande att gå ut och träffa nya människor", säger Louise Thompson, Badoo chef för PR. "Det slags tillägger att nivån av spontanitet som du inte får på traditionella dejtingsajter."

Match.com planerar också att lansera lokala skräddarsydda evenemang för medlemmarna att främja offline möten. Grupper inbjudna till händelserna motsvaras av algoritmer som innehåller ålder, kön och intressen.

Bolaget planerar att vara värd 200 händelser per månad över hela USA i september.

"Jag tror att vi kommer att vara den största evenemang i världen, med undantag för kanske OS" Ginsberg sagt.

Men inte alla dating webbplatser som väljer träffas-up program och evenemang.

eHarmony, som bygger på en djupgående frågeformulär om personlighetsdrag, sade dess metod har varit en framgång och citerar 542 äktenskap per dag som den påstår resultatet av ett möte på sin webbplats.

"Vi vet att det fungerar mycket bra", säger Jeremy Verba, eHarmony VD och tillade att offline eHarmony händelser inte skulle fungera med hur gör dess förenlighet matchning.

"EHarmony är inriktad på att få våra medlemmar att meningsfulla offline möten med människor som är djupt kompatibla," Verba sagt. "Vi är inte om att skapa storskaliga happy hours."

Trots deras olika sätt syftet med alla dating webbplatser är samma - att få kompatibla människor, offline.

"Online dating är en rolig typ av missvisande, eftersom folk faktiskt inte datum på nätet," Ginsberg sagt.

Den del, oavsett hur det underlättas, fortfarande händer i personen.