fredag 16 november 2012

Den nya högteknologiska Dating Teknik


Av Jenna Wortham

Online dating tjänster har länge lovat att hjälpa människor att hitta en partner med hjälp av statistiska vetenskapen att förutsäga personkemi. Men några av de största tjänsterna nu lägga till en retro twist.

Flera webbplatser föra människor samman gammaldags sätt, med singlar fester där människor kan publiken tillsammans på barer samtidigt som den förbrukar alkohol och flirta.

"Det har varit så många gånger jag har träffat med någon från Internet personligen och inte känner en gnista", säger Emily Clapp, som var på en nyligen Ölprovning arrangeras av den populära dejtingsajt OkCupid i källare bar på Lower East Side på Manhattan. "Det är så tråkigt att investera hela tiden e-post och sedan ... ingenting. "

Liksom många andra, säger Ms Clapp offline händelser kan bidra till att identifiera en potentiell datum snabbare. Online hittar de att de kan spendera veckor eller månader utbyter meddelanden med någon och sedan schemalägga middag eller drinkar - bara att inse inom några minuter att datumet är en blindgångare.

"Det finns bara så mycket du kan göra med data", säger Susan Etlinger, en analytiker på Altimeter Group, som ger råd företag på bästa sätt använda teknik. "Det finns alltid det okända som har att göra med feromoner och den mänskliga naturen."

Men varför behöver du registrera dig för en dejtingsajt för att träffa någon i en bar? Ms Clapp, en 31-årig revisor, sade att platserna agerade som ett filter, vilket gör det mer sannolikt att de andra deltagarna var också enda, letar efter romantik och inte alltför obehagligt. Men oundvikligen, sade hon, "det är lite mer slumpmässigt än vanlig online dating."

Offline händelser, endast för medlemmar, erbjuds som en del av sin månatliga abonnemang eller mot en liten avgift. Medan många av de evenemang hålls i barer, andra kretsar kring aktiviteter som att lära sig att göra färsk pasta, gå på vandringar eller spela Skee-Ball. Både Match.com, en betalkanal, och OkCupid, som köptes av Match förra året men arbetar oberoende, får bakom offline idé. Match köpte kommersiell tid under OS att främja "The Stir", som man kallar sina sammankomster. I en annons, vilket sägs skildra scener från verkliga Match händelser, frågar en klädstil blondin en ny vän, "UCLA?" Och sedan klirrar glasögon: "Okej, nallar!"

Match, som har nästan två miljoner betalande användare, säger att det har haft några hundra evenemang varje månad sedan i maj i mer än 50 städer. OkCupid, som säger att det har 2.900.000 aktiva medlemmar, har organiserat omkring 100 händelserna i New York sedan början av juli och planerar att föra idén till San Francisco, Los Angeles, Chicago och några andra städer i oktober. Det säger också att det är omskrivningen sin verksamhet för att sätta händelserna i spetsen.

Mindre tjänster erbjuder också sammankomster. MeetMoi, vars app låter användarna sända sin plats och ordna en snabb kopp kaffe eller drink, har varit värd samvaro för att få mer av sina användare att samma utrymme samtidigt. Och nerv, en sex-och dejtingsajt baserad i New York, säger att det arbetar med en mobil applikation som kommer att betona närliggande händelser.

Flytten mot verkliga möten följer några uppmärksammade studier som tvivel om huruvida personlighetstester och data kan exakt förutsäga om två människor kommer att vara kompatibla. I en sådan studie som släpptes i februari, säger psykologi forskare fanns "några övertygande bevis" för att matchmaking programvara fungerade bättre än mer primitiva metoder.

De stora online-tjänster säger att de inte reagerar på dessa studier. Men de möter konkurrens från tjänster som hoppa algoritmerna helt och hållet, även hur vi, som låter människor ser för datum bygger på första datum idéer och Grouper, som skickar sex personer på en blind grupp hajk.

"Vi använder fortfarande våra matcha algoritmer", säger Mandy Ginsberg, vd för Match.com. "Men kanske är det något lättare att gå in i ett rum fullt av människor som uppfyller och prata."

Online dating, det verkar, kan också ha träffat en platå. Färska uppgifter från comScore, en analytics företag, visar att trafiken över de 10 mest populära dejtingsajter inte ökade under det senaste året. Detta kan delvis på grund av den ökande populariteten av mobila dejting program. Ändå dating tjänster har normalt svårt att hålla på användarna. Framgångsrika medlemmar som hittar kärlek ofta bort sina konton. De som inte kan få trötta efter en alltför många dåliga datum, så tjänsterna måste blända dem och hålla dem runt längre. Det är där de sociala evenemangen kommer in

Vissa dejtingsajter och program har varit steget före när det gäller ansikte mot ansikte sammankomster. Grindr, en mobil app inriktad mot homosexuella män, spred först ordet om sin tjänst under 2009 genom att samarbeta med lokala barer att kasta partier. Det har nu fyra miljoner medlemmar. Och webbplatser som Meetup har länge uppmuntrat folk att Corral likasinnade individer för samvaro.

Men inte alla företag säljs på idén att kasta människor i en bar och se vad som händer. EHarmony, en av de mer etablerade dating tjänster, säger att den har något intresse av att flytta bort från dess betoning på ett vetenskapligt förhållningssätt.

"Vi är fokuserade på att få våra medlemmar att meningsfulla offline möten med människor som är djupt kompatibla, inte skapa storskaliga happy hours", säger Becky Teraoka, en representant för företaget.